السبت، 7 فبراير 2009

ف عز الشتا

ف عز الشتا وانا راكبه الميني باص وانا انظر من الشباك إلى كل ما حولي ومن حولي
افتكرت حاجات كثيره
مرت عليّا من ذكريات الطفوله
إلى الشباب
إلى احلى ايام الجامعه
ف عز الشتا .....................
احلى ايام الرحلات والمعسكرات (كنت ايام الجامعه مشتركه في نشاط الجواله بالجامعه) .........
وكانت امي دائما تعنفني بشده وتقول(في بنت ف الدنيا دي تشترك ف الجواله وتبهدل نفسها رحلات ومعسكرات انا ما بقتش بشوفك حتى ف عز الشتا) احلى ايام عمري ............................ف عز الشتا
وكنا وقتها لانحس بالبرد او الحر الغريب ف الموضوع اني كل ما اشوف المطر اتذكر اغنية علي الحجار.......
لمّا الشتا يدق الببان.........
لمّا تناديني الذكريات.........
لمّا المطر يغسل شوارعنا القديمه والحارات
................انا بحب الاغنيه دي جداً ولنا معاً ذكريات كثييييييييييييييييييييييييييييييييييييره بس بحبها
وبفتكر كمان اختي هوبه لأننا كنا بنحب نفس الاغنيه وكنا ننزل ف المطر ونغنيها سوا ف عز الشتا.

كمان بيفكرني المطر بابني مهند كنت ارجع من شغلي على حضانته
وناخدها مشي على رجلينا ف عز المطر
واحنا بنجري ورا بعضنا مثل الاطفال ونضحك انا وهو
والمطر نازل علينا واحنا بنتنطط
لغاية ما نوصل البيت مبلولين من المطر
وكان يضحك وينظر للسما ببراءه ويقوللي ماما امبوووووووو.........................
.ولكن وسط ده كله لا انسي ان احمد ربنا واشكر فضله ................................
ان عندي بيت يضمني والجأ لجدرانه ويحميني ف عزالشتا ...........................
.ف وسط ذكرياتي انظر للاطفال ف الشارع من غير مأوي ولا بيت يضمهم.....................
ارتعش من مجرد فكرة اني الاقي نفسي من غير بيت....................
بيتي هو زوجي ............
.بيتي هو اولادي.............................
بيتي هو وطني الحقيقي اللي بياخدني ف احضانه وجدرانه ف عز الشتا .......................

هناك تعليق واحد:

بوبو يقول...

الله
حلوة اوي بجد
ربنا يخليلك جوزك بيتك وولادك